Dzieje się na polskim rynku konopnym. Centrum Medycyny Konopnej (CMK) wprowadzi do Polski produkty Sanity Group, niemieckiego producenta i dystrybutora innowacyjnych leków, wyrobów farmaceutycznych i kosmetyków opartych na kannabinoidach. Wcześniej w tę spółkę zainwestował raper Snoop Dogg oraz British American Tobacco.
Medyczna marihuana w Polsce ma coraz większy potencjał biznesowy. Zgodnie z danymi brytyjskiej firmy Prohibition Partners, zajmującej się monitorowaniem i analizą rynku konopnego, w 2022 r. ponad 9 tysięcy pacjentów zdecydowało się na terapię marihuaną leczniczą, czyli o ok. 130 proc. więcej niż jeszcze w 2020 r. Szacuje się, że już w tym roku z medycznej marihuany w Europie może korzystać nawet 500 tys. osób.
Przychody na rynku konopi indyjskich (wykorzystywanych leczniczo i rekreacyjnie) mają w 2023 r. osiągnąć poziom 51,29 mld dol. Nic więc dziwnego, że polskie spółki z branży chcą sobie zarezerwować jak największy kawałek tego tortu. Tak jak ma to miejsce w przypadku CMK, które właśnie rozpoczęło współpracę strategiczną z europejskim gigantem konopnym Sanity Group. To spółka, w którą zainwestowali m.in. amerykański raper Snoop Dogg, British American Tobacco i fundusz RedAlpine.
Jesteśmy przekonani, że współpraca istotnie wzmocni całą Grupę CMK oraz przyczyni się do zdobycia przez nasze spółki pozycji liderów w swoich segmentach rynku - przekonuje Rafał Szabłowski, członek zarządu odpowiedzialny za rozwój CMK Pharma, manager z ponad 25-letnim doświadczeniem we współpracy z dużymi koncernami farmaceutycznymi przy wprowadzaniu oraz komercjalizacji innowacyjnych produktów leczniczych m.in. silnych leków przeciwbólowych, stosowanych w onkologii i medycynie paliatywnej.
Rynek konopi: w Polsce pojawią się produkty niemieckiego giganta
Na czym ma polegać ta współpraca? CMK i Sanity Group będą wspierać wzajemnie swoje działania na rzecz zwiększania świadomości polskich lekarzy i pacjentów na temat korzyści płynących z wykorzystywania marihuany medycznej. Z kolei CMK Pharma, spółka z grupy CMK, zajmie się ponadto rejestracją i sprzedażą na polskim rynku ośmiu kluczowych leków produkowanych przez niemiecką firmę. Ich wprowadzenie do sprzedaży planowane jest w przyszłym roku.
Powierzenie nam nie tylko dystrybucji, ale też pełnej odpowiedzialności za kluczowe produkty, jest dowodem zaufania Sanity Group dla naszej wiedzy i doświadczenia - twierdzi Rafał Szabłowski.
Na razie nie wiadomo, o jakie konkretne produkty chodzi. Sainty Group ma w swojej ofercie m.in. aktywny żel CBD na mięśnie, olej CBD do masażu, czy nasenny spray konopny.
Zróżnicowane portfolio produktowe Sanity pomoże lekarzom jeszcze skuteczniej wdrażać zindywidualizowaną terapię medyczną dopasowaną do potrzeb pacjentów. Widzimy też wiele innych możliwych efektów synergicznych - mówi Kamil Sabatowski, venture builder z funduszu Tar Heel Capital Pathfinder i przewodniczący rady nadzorczej CMK.
Niemiecka spółka z kasą od Snoop Dogga
Sainty Group to jeden z największych graczy na globalnym rynku konopnym. Spółka w 2021 r. pozyskała 37,5 mln dol. finansowania od British American Tobacco, co było najwyższą rundą otrzymaną w Europie przez podmiot działający w tej branży. Wcześniej zainwestował w nią także Casa Verde Capital, jeden z najbardziej znanych funduszy konopnych na świecie należący m.in. do znanego rapera Snoop Dogga. W sumie Sanity Group pozyskała dotychczas prawie 120 mln dol. od inwestorów. Nic więc dziwnego, że niemiecki gigant konswfwerntnie stawia na ekspansję na nowe rynki.
W Polsce zdecydowaliśmy się na współpracę z CMK. Przekonała nas do tego ich dogłębna znajomość polskich regulacji i świetna strategia dotarcia do rynku w połączeniu z ogromną wiarą w potencjał produktu, jakim jest wysokiej jakości marihuana medyczna - komentuje Thimo V. Schmitt-Lord MBE, dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych w Sanity Group.