Poczty Polska, która stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych przesyłek spoza Unii Europejskiej, dała pretekst cyberprzestępcom do przeprowadzenia groźnych akcji phishingowych – alarmuje operator.

Poczta Polska przypomina, że nie nie wysyła drogą elektroniczną żadnych wiadomości zawierających prośby o uzupełnienie dokumentacji celnej dla towarów zakupionych w chińskich sklepach internetowych.
Operator przyznaje, że od pewnego czasu otrzymuje zgłoszenia o próbach oszustwa, wykorzystujących zmiany w prawie, które weszły 1 lipca, i niewiedzę użytkowników.

Nie klikaj w żadne linki. Bo stracisz dane albo pieniądze
Oszuści postanowili wykorzystać fakt zmiany sposobu postępowania z przesyłkami, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające linki do zainfekowanych stron.
I prosi, by wszelkie tego typu incydenty zgłaszać na adres: [email protected].
Od 1 lipca obowiązują przepisy wprowadzone unijnym pakietem VAT e-commerce. Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.