Ambitny plan inwestycji przedstawiły PKP Intercity. Mamy podróżować tylko najnowszymi wagonami w wysokim standardzie. Przewoźnik przeznacza na ten cel fortunę i zapowiada, że podróż koleją ma być pierwszym wyborem Polaków.
PKP Intercity zainwestują 19 mld zł w nowoczesny tabor. Te gigantyczne pieniądze mają sprawić, że polskie koleje mają wreszcie przypominać to, co oferowane jest podróżnym na Zachodzie.
Porzucicie auta dla pociągów? Polska kolej będzie o to walczyć
Plany przewoźnika obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull (pociąg złożony z lokomotywy i wagonów zakończony wagonem sterowniczym).
Pojazdy typu push-pull mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń między aglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa – Łódź czy Kraków – Katowice.
Kiedy te luksusy zobaczymy na torach? I tu jest tradycyjny haczyk. PKP Intercity zapewniają, że cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany w 2030 roku. Tak więc przed nami jeszcze długich osiem lat czekania.
Chcę, by kolej stała się w najbliższych latach środkiem transportu numer jeden długodystansowych podróży
– mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity mają zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W najbliższych miesiącach spółka planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.
Wagony, które mają być wizytówką PKP Intercity
Równolegle z przygotowaniem kolejnych przetargów PKP Intercity pracują nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach.
Poprzez nowe podejście do projektowania przestrzeni wewnątrz wagonów chcemy wyznaczyć nowy standard podróżowania koleją, co istotnie przyczyni się do wzrostu jej popularności. Pracujemy również nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że zaplanowanie i odbycie podróży pociągiem będzie łatwe, szybkie, komfortowe i atrakcyjne kosztowo
– informuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity ogłoszą wiosną gigantyczny przetarg
W ciągu kilku najbliższych lat flota PKP Intercity ma przejść duże zmiany. Poza zakupem składów typu push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku.
PKP Intercity zamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów.
Zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony, zarówno pierwszej jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu.