REKLAMA

Repolonizację mediów czas zacząć. PKN Orlen kupuje od Niemców Polska Press

Przejęcie Polska Press, wydawcy między innymi „Dziennika Zachodniego”, „Głosu Wielkopolskiego” czy „Gazety Krakowskiej”, to ostre wejście Orlenu w media. Na dodatek dobrze przyjęte przez rynek, bo akcje koncernu poszły w górę 3 proc.

Orlen kupuje polska press
REKLAMA

Fot. Juozas Šalna/Flickr.com/CC BY 2.0

REKLAMA

„Przejmujemy wydawnictwo Polska Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej

– ogłosił na Twitterze Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

W przesłanym do redakcji Bizblog.pl komunikacie spółka poinformowała, że przejęcie tytułów i portali internetowych ma zostać wykorzystane do wzmocnienia sprzedaży detalicznej i rozwoju działalności pozapaliwowej. W opinii zarządu koncernu akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce w połączeniu z agencją mediową Sigma Bis oraz spółką Ruch umożliwi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która „znacząco poprawi satysfakcję klientów”.

Poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group, Koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów

– wskazuje Orlen.

Prezes Daniel Obajtek cytowany w komunikacie zwraca uwagę, że Orlen „konsekwentnie poszerza obszary działalności”.

Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych (w poniedziałek ogłoszono, że został nim Food Care – przyp. red.). Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data

– zapowiedział Daniel Obajtek.

I dodał, że przejęcie największego właściciela mediów lokalnych i regionalnych wpisuje się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i ma efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej.

Akcje Orlenu drożeją dzisiaj na giełdzie około 3 proc.

 class="wp-image-1310269"
Notowania Orlenu na GPW. Źródło: Stooq.pl

Orlen stawia na media i cyfryzację

Zgodnie ze strategią do 2030 r. koncern chce rozwijać sprzedaż detaliczną poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, sieci punktów odbioru paczek, digitalizację formatów sprzedaży oraz budowę platformy e-commerce w oparciu o sieć Ruch.

Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia tej strategii w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów

– podkreśliła spółka.

Polska Presse to jeden z największych wydawców w Polsce, który w 2019 r. osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. W swoim portfolio 20 (z 24) wydawanych w Polsce dzienników regionalnych, blisko 120 tygodników lokalnych, a 500 serwisów internetowych, często powiązanych z tymi tytułami prasowymi, odwiedza prawie 17,5 mln użytkowników miesięcznie (+45 proc. rok do roku). Największą liczbę realnych użytkowników na poziomie 10,4 mln posiada naszemiasto.pl.

PKN Orlen jak Amazon.com

REKLAMA

Orlen podkreśla, że tworzenie własnych platform komunikacyjnych jako wsparcie dla działalności biznesowej i dotarcie do nowych klientów, przez firmy to światowy trend, który obserwowany jest od lat i wymienia szereg przykładów, głównie z rynku amerykańskiego.

Najstarszy amerykański dziennik „Washington Post”, został kupiony przez założyciela i prezesa Amazon.com. W 2018 roku AT&T, amerykańskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne, zakupiło koncern medialny Time Warner. Z kolei w 2016 r. globalna firma elektroniczna Arrow Electronics zakupiła UBM (teraz Informa) czyli całą platformę mediów drukowanych i internetowych w obszarze elektroniki. Jeszcze w 2015 roku duża amerykańska firma telekomunikacyjna Verizon za kwotę 4,4 mld dol. przejęła spółkę internetową AOL. Dwa lata później ten sam telekom za 4,5 mld dolarów przejął inny portal internetowy Yahoo. Marc Benioff, współzałożyciel i prezes koncernu Salesforce oraz jego żona Lynne Benioff kupili od wydawnictwa Meredith tygodnik „Time”. Kwotę transakcji ustalono na 190 mln dolarów. Z kolei Patrick Soon Shiong w 2018 kupił gazety „Los Angeles Times” i San Diego Union Tribune”. W 2017 koncern samochodowy Renault nabył 40 proc. udziałów we francuskiej grupie medialnej Challenges”.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA