eBay nie pomógł InPostowi. Rafał Brzoska potężnie wtapia przez pikujące na giełdzie akcje
Sądne dni InPostu na giełdzie w Amsterdamie. Firma Rafała Brzoski dosłownie wykrwawia się w Niderlandach. Od wczoraj firma straciła blisko 20 proc. I to wbrew wiadomości, że zyski wzrosły prawie o trzy czwarte. Mimo to InPost nie przerywa swojej ofensywy. Właśnie ogłosił nową współpracę z eBay w Wielkiej Brytanii. Fot. James Button Group sp. z o.o./Wikipedia.org/CC BY-SA 4.0.
Wczoraj akcje InPostu, które notowany są na giełdzie w Amsterdamie, spadły o 13 proc. Dzisiaj o kolejne 6 proc. Notowania należącej do Rafała Brzoski firmy, od momentu debiutu na holenderskiej giełdzie, potaniały już o ponad 40 proc. i są poniżej ceny z IPO 16 euro. W czwartek, w południe cena akcji wynosiła 11,79 euro. Co jest powodem tej masakry?
Przede wszystkim wynik EBITDA. Wzrósł on w trzecim kwartale 2021 r. o 73 proc. rdr, do 409 mln zł. Konsensus analityków ankietowanych przez PAP Biznes zakładał 416,3 mln zł. Wynik byłby lepszy gdyby nie przejęcie francuskiego operatora Mondial Relay za kwotę 513 mln euro. Giełda zareagowała na niedowózkę tego wyniku mocną korektą kursu.
Przychody InPostu były wyższe od oczekiwań
Przychody wzrosły w III kw. 2021 r. o 111 proc. rdr, do 1,27 mld zł. Konsensus zakładał 1,39 mld zł. Liczba przesyłek, które obsłużą paczkomaty w Polsce wzrosła w III kwartale o 41 proc. rdr, do 83 mln. Jest to wynik zwiększenia liczby paczkomatów o 53 proc. rdr oraz wzrostu liczby skrytek o 72 proc. rdr. Jeśli natomiast doliczymy do tego przesyłki dostarczone przez kurierów to InPost obsłużył w Polsce 98,6 mln przesyłek. Jest to wzrost o 35 proc. rdr.
Mocne wzrosty w wolumenie obsłużonych przesyłek firma Brzoski odnotowała także na rynkach zachodnich. W Wielkiej Brytanii spółka odnotowała skok 260 proc. rdr, do 1,8 mln paczek, dzięki wzrostowi o 167 proc. rdr liczby paczkomatów. Ogółem na rynkach zagranicznych spółka obsłużyła 35 mln przesyłek, z tego 33 mln dzięki Mondial Relay.
Spółka chwali się w komunikacie dotyczącym wyników za III kwartał, że tempo rozwoju InPost w trzecim kwartale znacząco przewyższyło tempo rozwoju rynku. Paczki dostarczane przez paczkomaty spółki stanowią już 44 proc. polskiego rynku e-commerce.
eBay nie pomógł InPostowi
InPost nie zwalnia tymczasem tempa ekspansji i ogłosił właśnie partnerstwo z eBay w Wielkiej Brytanii. Paczkomaty InPost w Wielkiej Brytanii to sieć ponad 2500 urządzeń, które są dostępne w takich lokalizacjach jak dworce kolejowe, stacje benzynowe i supermarkety, w tym Tesco, Morrisons oraz Lidl. InPost zamierza poszerzyć własną sieć do około 3 tys. maszyn do końca 2021 roku, a do 10 tys. do 2024 roku.
To dopiero pierwszy krok – InPost nieustannie dostarcza nowe usługi, które firmy takie jak eBay mogą wykorzystać do zwiększenia komfortu kupujących i sprzedających. Platformy, takie jak eBay, oferują ważny strumień przychodów dla wielu przedsiębiorców i sprzedawców – a nasze partnerstwo zapewni im szybkie i wygodne dostawy
– powiedział CEO InPost UK, Jason Tavaria.
W październiku InPost podpisał umowę z Tesco na ustawienie 500 paczkomatów przy marketach sieci.