Ikea ma co świętować, bo w tym roku obchodzi już 80. urodziny. Nie każdy zapewne wie, że w Polsce produkcja pierwszego mebla miała miejsce 60 lat temu, a pierwszy sklep powstał w latach 90. Z tej okazji sieć sklepów przedstawia raport „Made in Poland”, który pokazuje wpływ Ikea na naszą gospodarkę, społeczeństwo, tworzenie stabilnych miejsc pracy oraz planowane inwestycje.
Z okazji obchodów 80-lecia istnienia sklepów Ikea, jest okazja do prezentacji kolejnej edycji raportu „Made in Poland”. Przedstawia on działalność poszczególnych spółek z korzeniami Ikea w naszym kraju i ich wpływu na funkcjonowanie marki na świecie. Firma od ponad sześciu dekad produkuje w Polsce meble, a pierwsze jej sklepy działają tutaj już od 30 lat. Najnowsza spółka – Ingka Investments Renewable Energy, powstała w 2022 r. W swojej działalności skupia się na inwestowaniu w OZE i wytwarzaniu oraz sprzedaży energii.
Ikea twierdzi, że tytuł raportu nie jest przypadkowy, ponieważ dynamiczny rozwój sieci sklepów nie byłby możliwy bez Polski. Obecnie w naszym kraju działa 12 podmiotów mających korzenie w Ikea, ale ta rodzina stale się powiększa. Zajmują się one m.in. prowadzeniem sklepów, galerii handlowych, studiów planowania i zamówień. To także świadczenie usług: IT, finansowych i kadrowych oraz zarządzanie magazynami, portfelem nieruchomości, rozwój projektów biurowych, mieszkaniowych oraz hotelowych, zaopatrzenie sklepów i dystrybucja e-commerce.
Ikea podkreśla, że bardzo ważną działalnością jest produkcja mebli, materacy i artykułów wyposażenia wnętrz oraz współpraca z dostawcami. W zakres działalności spółek wchodzi także rozwój produktów, ich inżynieria oraz kontrola procesu projektowego, dzięki czemu Ikea od samego początku ma wpływ na końcowy produkt, w tym jego formę i cenę. Wszystkie biznesy Ikea łączy wspólny fundament, jakim jest Demokratyczny Design.
To koncepcja, która oznacza, że każdy produkt i usługa na etapie projektu i wykonania jest rozpatrywany pod kątem jakości, funkcjonalności, formy, zrównoważonego rozwoju i niskiej ceny. Te filary projektowania są nieodłącznym elementem modelu biznesowego całej firmy - informuje przedstawiciel Ikea.
Tak Ikea rozpoczęła ekspansję mebli na Polski rynek
Ingvar Kamprad zwykł mawiać, że „Ikea powstała w Polsce”. Początek tej długiej i pięknej historii miał miejsce w 1961 r., kiedy złożył on pierwsze zamówienie na zakup krzeseł Ögla w fabryce w Radomsku. Obecnie Polska jest jednym z największych partnerów biznesowych firmy w Europie, a co piąty produkt Ikea na świecie powstaje w polskiej fabryce.
To 80 lat, które pozwoliły stać się Ikea globalnym biznesem skupionym przede wszystkim na człowieku i środowisku. W Polsce jesteśmy ponad 60 lat i przez ten czas przeprowadziliśmy wiele inwestycji i rozwinęliśmy spółki, które wzajemnie się wspierają, a swoje korzenie mają właśnie w Ikea – mówi Marina Dubakina, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w Ikea Retail w Polsce.
I dodaje, że działalność wszystkich biznesów związanych z Ikea jest możliwa dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pasji niesamowitych ludzi.
Cieszę się, że nasz wkład w polską gospodarkę jest wymierny w postaci stabilnych miejsc pracy, odprowadzanych podatków, inwestycji oraz współpracy z naszymi partnerami i dostawcami, wśród których są zarówno duże i małe firmy. To właśnie dzięki temu dążymy do tworzenia lepszego codziennego życia dla wielu ludzi - wspomina Marina Dubakina.
Polska w czołówce producentów mebli i akcesoriów dla Ikea
Sieć przypomina, że w 12 spółkach z korzeniami Ikea w Polsce pracuje ponad 17 tys. pracowników, a 2,7 tys. z nich zostało zatrudnionych w roku finansowym 2022. Dla większości jest to dłuższy okres, ponieważ staż pracy w firmie wynosi średnio 7,5 roku. Tylko w Ikea Retail, czyli spółce odpowiedzialnej m.in. za sklepy, zatrudnionych jest 5,7 tys. osób. Spośród nich 58 proc. stanowią kobiety, a 42 proc. mężczyźni, zaś różnica płacowa wynosi tutaj mniej niż 0,5 proc. Z kolei na stanowiskach kierowniczych kobiety i mężczyźni stanowią równo po 50 proc., a w kadrze zarządzającej kobiety stanowią aż 72 proc.
Firma ceni sobie też długofalową współpracę ze swoimi dostawcami i partnerami biznesowymi, z którymi bezpośrednio działa Ikea Purchasing. Są wśród nich dostawcy mebli, części do mebli, żywności i przewoźnicy. To łącznie 185 firm, które dają pracę ponad 75 tys. osób - potwierdza przedstawiciel IKEA.
I tłumaczy, że w roku finansowym 2022 spółki Ikea zapłaciły podatek CIT w wysokości 180,3 mln zł, a łączne składki na ubezpieczenie społeczne w tym okresie wyniosły 309,1 mln zł. Firma patrzy optymistycznie w przyszłość i chcą związać się z Polską jeszcze mocniej. Prowadzą do tego inwestycje, których wartość w roku finansowym 2022 wyniosła 537,6 mln zł, a w roku 2023 szacowana jest na 702,3 mln zł.
Według informacji Polska obecnie jest drugim co do wielkości krajem produkującym meble i artykuły wyposażenia wnętrz dla Ikea. Rocznie prawie 20 proc. światowej produkcji firmy pochodzi z naszego kraju, a w przypadku mebli drewnianych odsetek ten wynosi aż 50 proc. Tym samym fabryka Ikea Industry w Zbąszynku uznawana jest za jeden z największych na świecie zakładów wytwarzających meble. Drewniane produkty Ikea posiadają certyfikat FSC (Forest Stewardship Council®), co oznacza, że drewno do ich produkcji zostało pozyskane w odpowiedzialny i zrównoważony sposób.
Ikea to nie tylko wyposażenie mieszkań i domów
Ikea ogłasza, że w Polsce powstała spółka – Ingka Investments Renewable Energy, która prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i sprzedaży energii. W tej chwili zarządza 6 farmami wiatrowymi, co daje 180 MW aktywów OZE, które zostały zakupione za wartość 800 mln zł.
W 2022 roku spółka nabyła kolejne 92 MW aktywów, o wartości 900 mln zł, które są obecnie w budowie, a składają się na nie: farma wiatrowa i park solarny. Firma poszukuje także aktywnie możliwości powiększania i optymalizacji portfolio. Uzyskana we wrześniu 2022 roku koncesja na obrót energią elektryczną umożliwia bezpośrednią sprzedaż energii odnawialnej wytwarzanej z własnych źródeł do łańcucha dostaw.
Ikea twierdzi, że cały czas produkuje więcej energii odnawialnej niż zużywa cała Grupa Ingka w Polsce. Wszystkie te działania zbliżają firmę do osiągnięcia celu pozytywności klimatycznej (net zero) do 2030 roku.