Polacy w pandemii rzucili się na zakupy w sieci, a ich śladem poszli przedsiębiorcy. Efekt jest taki, że konkurencja mocno się zaostrzyła i coraz trudniej się wybić i zwrócić uwagę na swoją ofertę. Starzy wyjadacze mają jednak swoje sposoby.

Już 73 proc. Polaków deklaruje, że robi zakupy w internecie, dlatego wiele firm podjęło lub przyspieszyło starania o e-commerce. Na co powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy stawiające pierwsze kroki w sieci?
ExpertSender wskazuje, że zwiększenie konkurencji wśród sklepów internetowych zaostrzyło walkę o klienta i wymagało od sprzedających skupienia się na działaniach marketingowych, na przykład na analizie danych sprzedażowych, newsletterach oraz programach lojalnościowych. Częstotliwość wyszukiwań w porównania do stycznia 2020 r. wzrosła o 247 proc. w marcu, 486 proc. w kwietniu i 157 proc. pod koniec roku
Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender, wskazuje, że dzięki analizie danych o klientach i ich zachowaniach sprzedawcy poznają ich zainteresowania i potrzeby.
To z kolei pozwala na kierowanie do nich precyzyjnej, spersonalizowanej komunikacji, co przekłada się na lepszy user experience i zwiększenie sprzedaży. Możemy oferować im dokładnie to, czego chcą i potrzebują, w tych kanałach komunikacji, z których korzystają
– wylicza.
Jak przekonuje szef ExpertSender, dzięki takim działaniom można zarówno pozyskać nowych klientów, jak i zwiększyć zainteresowanie i lojalność dotychczasowych.
Hasła „analiza danych” i „big data” jeszcze przed pandemią cieszyły wśród internautów się sporym zainteresowaniem. W marcu 2020 zainteresowanie wzrosło o 247 proc., potem spadło do 165 proc. pod koniec roku.
Jednym z bardziej skutecznych narzędzi marketingowych jest newsletter, który pozwala budować więź z klientem, pozostawać z nim w kontakcie, informować go o promocjach oraz przesyłać oferty dopasowane do jego zainteresowań i potrzeb. W zamian za zapisanie się do newslettera klienci często zyskują zniżki oraz dostęp do ekskluzywnych treści czy promocji. W marcu zainteresowanie internautów hasłem „newsletter” wzrosło tylko o 128 proc. w stosunku do stycznia 2020, ale w kwietniu było to już 486 proc. Często wyszukiwano je w połączeniu ze słowami „zniżka”, „przecena”, „okazja” czy „rabat”, co może sugerować, że temat newsletterów cieszył się popularnością nie tylko wśród firm, ale również wśród konsumentów. A to oznacza to, że tym bardziej warto zainteresować się tym narzędziem.
Zainteresowanie mailingiem wzrosło pięciokrotnie
Wzrosło zainteresowanie programami lojalnościowymi, chociaż w tym wypadku nie odzwierciedlał on tak wyraźnie rozwoju sytuacji związanej z pandemią.
Największy wzrost zainteresowania dał się zauważyć w lutym 2020 r., czyli w sezonie wyprzedaży, o 194 proc. w stosunku do stycznia. W kolejnych miesiącach zainteresowanie spadło, by w listopadzie przed Black Friday i Cyber Monday wzrosnąć o 157 proc. w stosunku do stycznia.
ExpertSender wskazuje, że e-mail marketing jest nadal jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych narzędzi wspierających sprzedaż, a jego popularność rośnie. Potwierdza to też zainteresowanie internautów tą tematyką, które w czerwcu było prawie 5-krotnie wyższe, niż na początku roku.
Płatności wciąż zyskują na popularności
Analiza danych internetowych pozwala zauważyć ważny i popularny trend, jakim jest usprawnianie płatności internetowych.
Zainteresowanie internautów hasłami takimi jak „digital wallet” czy różnymi metodami płatności bezgotówkowych (np. SkyCash, Blik, Apple i Google Pay, PayPal) już na początku roku 2020 było duże i choć pandemia nie wpłynęła jak w innych przypadkach na jego gwałtowny wzrost, to ich popularność rośnie systematycznie, osiągając pod koniec roku 2020 107 proc. w stosunku do stycznia.
Powoli rośnie zainteresowanie płatnościami kryptowalutami. Trudno orzec, czy ten trend utrzyma się w najbliższych latach, ale z pewnością warto o nim pamiętać i śledzić jego dalsze losy
– wskazuje Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.