Szykuje się gigantyczna transakcja w światowym handlu. Circle K chce przejąć Carrefoura
Kanadyjski właściciel stacji paliw Circle K, kiedyś działających w Polsce i Europie pod marką Statoil, jest zainteresowany zakupem całej grupy Carrefour, jednego z największych graczy branży detalicznej na świecie. Obie strony potwierdzają, że prowadzą rozmowy na temat transakcji, która może być warta kilkanaście miliardów euro. Akcje francuskiej spółki gwałtownie podrożały w środę.
Akcje spółki Carrefour podrożały po rozpoczęciu notowań na paryskiej giełdzie o około 14 proc. To efekt informacji o prowadzonych z Alimentation Couche-Tard rozmowach o potencjalnym przejęciu francuskiej spółki przez kanadyjskiego rywala.
Po środowym skoku wartości akcji wycena giełdowa Carrefoura to już około 14,5 mld euro. To jednak wciąż dwa razy mniej, niż wynosi kapitalizacja Alimentation Couche-Tard – kanadyjska spółka jest wyceniana na 29,7 mld euro. O tym, jak zareagował rynek na wieść o możliwym zakupie Carrefoura, dowiemy się po rozpoczęciu notowań na giełdzie w Toronto.
Alimentation Couche-Tard jest obecny w Europie jako właściciel stacji Circle K, które kilka lat temu przejął od Statoila. Norweska państwowa spółka naftowa musiała w 2012 r. pozbyć się swojej sieci dystrybucji paliw z powodu przepisów antymonopolowych.
Na swoim głównym, północnoamerykańskim rynku Alimentation Couche-Tard działa jednak głównie w branży detalicznej. Główne sieci handlowe kanadyjskiej spółki to Couche-Tard i Mac's. Ani w USA, ani w Kanadzie (nawet we francuskojęzycznym Quebecu) nie ma Carrefoura, co oznacza, że obszary działalności obu spółek bardzo dobrze się uzupełniają. Francuzi działają nie tylko w Europie, ale także w Azji i w Ameryce Południowej.
Ewentualna transakcja będzie też mieć olbrzymi wpływ na kształt rynku handlu detalicznego w Polsce. W naszym kraju pod marką Carrefour działa 975 sklepów – od wielkich hipermarketów po małe sklepy typu convenience prowadzone na zasadach franczyzy. Carrefour prowadzi w Polsce także 118 stacji paliw, które stanowią konkurencję dla 375 stacji Circle K.
Nie wiadomo, czy w przypadku przejęcia Carrefoura przez Alimentation Couche-Tard zmieni się szyld, pod którym działają tysiące sklepów francuskiej sieci – tak jak stało się ze stacjami Statoil przemianowanymi na Circle K.
Przyjacielska propozycja
W wydanym w środę lapidarnym komunikacie Carrefour napisał, że kanadyjska grupa Alimentation Couche-Tard przedstawiła „przyjacielską” propozycję połączenia obu firm. Jak podkreślono, dyskusje na ten temat są na razie na etapie wstępnym.
Dla akcjonariuszy Carrefoura propozycja zakupu spółki przez kanadyjskiego rywala może być bardzo kusząca, ponieważ francuski gigant w ostatnim okresie przechodzi głęboki kryzys. Sieć utraciła pozycję lidera na francuskim rynku detalicznym, a w 2018 roku przyjęła plan cięcia kosztów i zwiększenia obecności na rynku e-commerce. W Polsce będzie to oznaczało zwolnienia grupowe, o czym niedawno pisaliśmy w Bizblogu.