REKLAMA

Budowa 100 obwodnic. Jest decyzja w sprawie kolejnych czterech miast

Minister infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla obwodnic Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu i Szczecinka. Powstaną nowe odcinki dróg krajowych o łącznej długości ponad 20 km. Inwestycje wchodzą w skład „Programu budowy 100 obwodnic”.

Budowa 100 obwodnic. Jest decyzja ws. Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu i Szczecinka
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała już zbliżone daty wybudowania czterech zachodniopomorskich obwodnic - Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu oraz Szczecinka. Minister infrastruktury dał zielone światło do realizacji następnych punktów wpisanych w „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”.

REKLAMA

W perspektywie nadchodzących paru lat powstać mają kolejne kilometry dróg krajowych nr 13, 20 i 31. Dzięki inwestycjom GDDKiA chce zwiększyć bezpieczeństwo, odkorkować miasta, zapewnić czystsze powietrze oraz zmniejszyć emisję hałasu.

Andrzej Adamczyk: zachodniopomorskie bardzo skorzysta

GDDKiA w piątek 10 kwietnia zapowiedziała prace nad trasami związanymi z budową obwodnic w województwie zachodniopomorskim. Powstanie nowy fragment drogi krajowej nr 31 o długości ok. 5,6 km oraz projekt poprawy komunikacji pomiędzy Gryfinem a autostradą A6 i Szczecinem. Dla obwodnicy Gryfina rozpoczynają się już prace przygotowawcze, a kończą prace projektowe. Przetarg na wykonawcę został zaplanowany na drugą połowę 2020 r., a zawarcie umowy na III kwartał 2021 r. Budowa ma rozpocząć się w 2023, a zakończyć w 2025 r.

Wybudowany zostanie też 6-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 13. Obwodnica Kołbaskowa jest przygotowywana do rozbudowy DK 13 biegnącej ze Szczecina do granicy z Niemcami. Ogłoszenie przetargu odbędzie się w pierwszej połowie 2023 r., a zawarcie umowy na zimę, tak aby roboty rozpoczęły się jeszcze tego samego roku i zakończyły się w 2026.

Kolejny na liście jest odcinek drogi krajowej nr 20 o długości blisko 4,5 km. Opracowywana jest już dokumentacja niezbędna do wydania decyzji administracyjnych w sprawie budowy obwodnicy Stargardu. Wybór wykonawcy przypadnie na drugą połowę 2023 r., a zawarcie umowy w drugim kwartale 2024 r. Trasa ma być gotowa w 2028 r.

Dotrzymujemy słowa. Kierujemy do realizacji kolejne obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic, który niedawno ogłosiliśmy. Województwo zachodniopomorskie bardzo zyska na realizowanych inwestycjach drogowych i kolejowych.

– poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Bezpiecznie, komfortowo i ekologicznie

GDDKiA zapowiedziała również budowę mierzącego 4,3 km fragmentu DK 20. Obwodnica Szczecinka - tak samo jak w przypadku Gryfina i Kołbaskowa - posiada już decyzję środowiskową.

Dyrekcja ogłosi przetarg w drugiej połowie bieżącego roku, zaś umowę chce zawrzeć najpóźniej w trzecim kwartale 2021 r. Roboty budowlane planowane są na lata 2023-2025.

Dzięki budowie obwodnic ulice wielu polskich miast i miasteczek staną się bezpieczniejsze, a komfort życia poprawi się. Ruch ciężarowy zostanie wyprowadzony poza te miasta, co oznacza czystsze powietrze. Dzisiaj kierujemy do realizacji prace przygotowawcze dla budowy obwodnic Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu i Szczecinka

– uważa wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 
Źródło: GDDKiA

100 obwodnic, ale bez Rzeszowa czy Częstochowy

Według planu do 2030 r. ma w sieci dróg krajowych powstać 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km. Będą to nowoczesne trasy dostosowane do obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycja będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, a jej koszta są szacowane na 28 mld zł.

Źródło: GDDKiA

Dla kilkunastu z nich - tak jak dla Gryfina na DK 31 - ogłoszenie przetargu jest planowane jeszcze na ten rok. Chodzi m.in. o obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15).

REKLAMA

Realizowany od 2014 do 2023 (z perspektywą na 2025) Program Budowy Dróg Krajowych przewiduje budowę 43 obwodnic długości blisko 450 km i wartości 11,3 mld zł. Do końca 2019 r. udostępniono do użytku 15 obwodnic, zaś w ramach innych inwestycji wybudowano jeszcze 64 kolejnych.

GDDKiA zaznacza, że prace nad obwodnicami dużych miast i aglomeracji (Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa) są realizowane w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych, całkowicie niezależnie od programu budowy 100 obwodnic.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA