Tiffany to może ikona popkultury, ale w kryzysie. Za 16 mld dol. kupuje ją właściciel Louis Vuitton
LVMH kupi Tiffany & Co. za 16,2 mld dolarów. To największa jak dotąd inwestycja francuskiego koncernu branży dóbr luksusowych. Finalizacja umowy przewidziana jest na połowę 2020 r. O decyzji poinformowano w poniedziałek.
Tiffany zasili sekcję biżuterii, a koncern zyska wpływy na amerykańskim rynku. Wsparcie LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) przyszło w odpowiednim momencie.
W ostatnich latach nowojorska marka z trudem próbowała przekonać do siebie młodszą klientelę oraz turystów (cena dolara poszła do góry). Nie bez znaczenia był też fakt, że chińscy konsumenci w dużej mierze przestali zaopatrywać się w USA i kupują od rodzimych producentów.
LVMH ma natomiast zdolność do napędzania słabnących firm. Tak było z Bulgari, którego marże operacyjne w 2011 r. tuż po wykupieniu przez LVMH wynosiły 8 proc., a potem wzrosły do 25 proc. Nadzieja jest także w samym rynku produktów luksusowych, na którym w zeszłym roku królowała biżuteria.
Jak podaje BBC News, właściciel LVMH, Bernard Arnault, tłumaczy inwestycję tym, że założona w 1837 r. firma Tiffany ma niespotykane dziedzictwo. Według niego pasuje do innych luksusowych marek w grupie, takich jak wspomniane Bulgari czy Louis Vuitton.
Mamy ogromny szacunek i podziw dla Tiffany'ego i zamierzamy rozwijać ten klejnot z takim samym poświęceniem i zaangażowaniem, jakie zastosowaliśmy do każdego z naszych Maisons - powiedział Arnault.
Będziemy dumni, mając Tiffany'ego pośród naszych kultowych marek i oczekujemy dalszego rozwoju Tiffany'ego przez następne stulecia.
- dodał prezes LVMH.
Sława Tiffany'ego wynika po części z wizerunku, jaki stworzyła marce popkultura, a w szczególności film z 1961 r. „Śniadanie u Tiffany'ego” z Audrey Hepburn w roli głównej.
Dziś Tiffany zatrudnia ponad 14 tys. pracowników i posiada około 300 sklepów. Z kolei w LVMH funkcjonuje 75 marek, co przekłada się na 156 tys. pracowników i prawie 4600 sklepów. Oprócz biżuterii grupa posiada też alkohole (Hennesy, Dom Pérignon, Belvedere, Glendmorangie, Château d’Yquem i inne), zegarki (TAG Heuer, Christian Dior Watches, Zenith i inne), ubrania (Louis Vuitton, Celine, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Marc Jacobs, Kenzo, Dior i inne) czy perfumy i kosmetyki (Christian Dior Perfums, Givenchy Perfums, Guerlain, Kenzo Perfums i inne).