REKLAMA

Czeskie składy dla stolicy. Skoda dostarczy pociągi dla metra w Warszawie

Do Warszawy ma dotrzeć skład metra, wyprodukowany przez konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka. Metro Warszawskie podpisało umowę 30 stycznia.

samorządy-Trzaskowski-protest-weto
REKLAMA

Warszawskie Metro w godzinach szczytu jest kompletnie przepełnione. W odpowiedzi na to Prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski wraz z prezesem metra Jerzym Lajkem zakupili 45 nowych pociągów od konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka.

REKLAMA

Przetarg w liczbach

W czwartek 30 stycznia podpisano umowę na dostarczenie dla Metra Warszawskiego 45 maszyn.

Przetarg objął siedem fabrycznie nowych pociągów, 222 wagony, 74 z kabiną maszynisty.

Przewiduje także dostawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli 48 wagonów, w tym 16 z kabiną.

37 pociągów jest w zamówieniu podstawowym, a 8 w opcji.

Kolejne zostaną zamówione, jeśli częstotliwość kursowania metra wzrośnie w godzinach szczytu z 140 sec. do 120 sekund.

Koncepcja nowego metra
Źródło

15 z zamówionych pociągów będzie wykorzystanych w wydłużonej II linii metra, a 22 ma zastąpić najstarsze składy serii 81.

Umowa ze Skodą obejmuje również dostawę części zamiennych, symulatora, poszerzoną gwarancję i szkolenia pracowników.

Całość kosztowała ponad 1,3 mld złotych.

Pojazdy, które kupujemy, pozwalają na wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do ponad 130 dni. Kontrakt jest ważny z punktu widzenia przyszłości przedsiębiorstwa: 15 pociągów potrzebujemy dla wydłużonej II linii, 22 pociągi są na podmianę za pociągi rosyjskie, natomiast dodatkowe osiem pociągów w ramach opcji pomyślanych jest o ewentualnym zwiększeniu częstotliwości.

podkreślił Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Całość zamówienia ma zostać zrealizowana maksymalnie do 2024 roku.

Walka o ekologiczny transport

Nie tylko cena odgrywała w tym przetargu rolę. Dla władz Warszawy liczyło się zużycie energii i stosunek dla środowiska. Stolica realizuje duży program walki o czyste powietrze, w związku z tym inwestuje w transport ekologiczny.

Kupujemy pociągi nowoczesne, przyjazne dla pasażerów i dla środowiska

dodał Lejk

Pierwszy niskoemisyjny autobus już jest, a Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na nowocześniejsze wagony. Najnowsza umowa Metra Warszawskiego wpisuje się w tę strategię.

REKLAMA

Nowe składy będą zestawione z sześciu wagonów, a ich wnętrze będzie połączone w jedną przestrzeń. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Nasze metro jeździ w Rosji, mamy też długoterminowe umowy w Czechach. Cieszy nas ta wygrana, która umacnia naszą pozycję w Polsce. Dostarczaliśmy już nasze tramwaje do Wrocławia, a urządzenia do tramwajów w Krakowie i trolejbusów w Lublinie

powiedział Petr Brzezina, Prezes Grupy Skoda Transportation.
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA