Czeskie składy dla stolicy. Skoda dostarczy pociągi dla metra w Warszawie
Do Warszawy ma dotrzeć skład metra, wyprodukowany przez konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka. Metro Warszawskie podpisało umowę 30 stycznia.
Warszawskie Metro w godzinach szczytu jest kompletnie przepełnione. W odpowiedzi na to Prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski wraz z prezesem metra Jerzym Lajkem zakupili 45 nowych pociągów od konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka.
Przetarg w liczbach
W czwartek 30 stycznia podpisano umowę na dostarczenie dla Metra Warszawskiego 45 maszyn.
Przetarg objął siedem fabrycznie nowych pociągów, 222 wagony, 74 z kabiną maszynisty.
Przewiduje także dostawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli 48 wagonów, w tym 16 z kabiną.
37 pociągów jest w zamówieniu podstawowym, a 8 w opcji.
Kolejne zostaną zamówione, jeśli częstotliwość kursowania metra wzrośnie w godzinach szczytu z 140 sec. do 120 sekund.
15 z zamówionych pociągów będzie wykorzystanych w wydłużonej II linii metra, a 22 ma zastąpić najstarsze składy serii 81.
Umowa ze Skodą obejmuje również dostawę części zamiennych, symulatora, poszerzoną gwarancję i szkolenia pracowników.
Całość kosztowała ponad 1,3 mld złotych.
Pojazdy, które kupujemy, pozwalają na wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do ponad 130 dni. Kontrakt jest ważny z punktu widzenia przyszłości przedsiębiorstwa: 15 pociągów potrzebujemy dla wydłużonej II linii, 22 pociągi są na podmianę za pociągi rosyjskie, natomiast dodatkowe osiem pociągów w ramach opcji pomyślanych jest o ewentualnym zwiększeniu częstotliwości.
– podkreślił Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Całość zamówienia ma zostać zrealizowana maksymalnie do 2024 roku.
Walka o ekologiczny transport
Nie tylko cena odgrywała w tym przetargu rolę. Dla władz Warszawy liczyło się zużycie energii i stosunek dla środowiska. Stolica realizuje duży program walki o czyste powietrze, w związku z tym inwestuje w transport ekologiczny.
Kupujemy pociągi nowoczesne, przyjazne dla pasażerów i dla środowiska
– dodał Lejk
Pierwszy niskoemisyjny autobus już jest, a Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na nowocześniejsze wagony. Najnowsza umowa Metra Warszawskiego wpisuje się w tę strategię.
Nowe składy będą zestawione z sześciu wagonów, a ich wnętrze będzie połączone w jedną przestrzeń. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Nasze metro jeździ w Rosji, mamy też długoterminowe umowy w Czechach. Cieszy nas ta wygrana, która umacnia naszą pozycję w Polsce. Dostarczaliśmy już nasze tramwaje do Wrocławia, a urządzenia do tramwajów w Krakowie i trolejbusów w Lublinie
– powiedział Petr Brzezina, Prezes Grupy Skoda Transportation.