Wzrost cen w sklepach nie był duży, ale różnice między poszczególnymi sieciami sięgały w czerwcu nawet 80 zł – wynika z najnowszego badania ASM SFA. Liderem najniższych cen pozostał Auchan, najwięcej za zakupy trzeba było zapłacić w Netto.

Średnia wartość koszyka zakupowego w Auchan wyniosła w czerwcu 267,45 zł. W stosunku do maja sieć podniosła ceny o 5,28 zł (2,02 proc.). To nadal najniższy wynik w całym badaniu. Na drugim miejscu uplasowało się Makro (297,05 zł), a na trzecim Biedronka (307,44 zł). Na końcu rankingu znalazło się Netto. Za ten sam koszyk, co w najtańszych sieciach, trzeba było tam zapłacić średnio 346,78 zł – o 7,26 proc. więcej niż miesiąc wcześniej.

Czerwcowy wzrost średniej wartości koszyka zakupowego o 0,12 proc. wpisuje się w obserwowaną od kilku miesięcy tendencję stabilizacji cen, przy jednoczesnych wyraźnych wahaniach w wybranych kategoriach produktowych – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Więcej wiadomości na temat zakupów
Siedem sieci z podwyżkami, w Biedronce spadek o 6,68 proc.
Spośród trzynastu analizowanych sieci w siedmiu ceny wzrosły względem maja, a w sześciu spadły. Największą podwyżkę odnotowano we wspomnianym Netto. Najbardziej potaniały zakupy w Biedronce – o 6,68 proc. Ze wszystkich badanych sieci tylko Auchan i Makro utrzymały koszyki poniżej 300 zł.
Różnica między najtańszym a najdroższym sklepem pokazuje, jak istotne staje się dziś świadome planowanie zakupów oraz wybór miejsca ich realizacji – zaznacza Kruk.
Średni koszyk na poziomie 316 zł
Średnia wartość koszyka w czerwcu wyniosła 316,43 zł – o 0,37 zł (0,12 proc.) więcej niż miesiąc wcześniej. Dla porównania, koszyk złożony z najtańszych produktów dostępnych w badanych sieciach wyniósł 232,24 zł, a z najdroższych – aż 381,50 zł. To oznacza różnicę rzędu 149,26 zł, większą o 4,94 zł niż w maju.
W ujęciu kanałów sprzedaży najtańsze zakupy oferowały sklepy typu Cash & Carry (302,42 zł), a najdroższe – dark store’y (368,43 zł). W sieciach hybrydowych średnia wartość koszyka wyniosła 311,92 zł.
Szampon i ser drożej, pomidory w mocnej przecenie
Czerwiec przyniósł wyraźne zmiany cen w poszczególnych kategoriach. Wśród 15 kluczowych produktów najwięcej podrożał szampon do włosów (+10,10 proc.) oraz ser żółty (+3,01 proc.). Największe obniżki objęły pomidory (–26,64 proc.) i płyn do mycia naczyń (–6,98 proc.).
Z jednej strony obserwujemy spadki cen, m.in. pomidorów czy płynu do naczyń, z drugiej – istotne wzrosty w segmentach takich jak kosmetyki czy nabiał. Konsumenci odczuwają te zmiany w codziennych zakupach – komentuje Kamil Kruk.
