Najcenniejsze alkoholowe marki świata. Nawet nie będziecie wiedzieć, jak się je wymawia
Brand Finance przedstawił zestawienie największych i najcenniejszych marek alkoholi. Podium okupowane przez dalekowschodnich producentów. W pierwszej dziesiątce znalazło się też miejsce na wódkę, rum koniak oraz whisky
Z zestawienia Brand Finance wynika, że 2020 r. dla wielu producentów okazał się tragiczny. W rankingu jedynie cztery odnotowały wzrost wartości. Serwis wyliczył też, że w związku z pandemią koronawirusa mogą one - tylko w tym roku - stracić łącznie nawet 33 mld dolarów.
10. Bacardi
Wartość marki została oszacowana na 3,1 mld dol. (-14,2 proc. r/r).
Zestawienie otwiera marka kubańskiego rumu sprzedająca się rocznie w ilości ponad 200 mln butelek w blisko 100 krajach.
Wartość marki została oszacowana na 3,3 mld dol. (+22,6 proc. r/r).
Gujing Gong to chińskie baijiu, czyli dalekowschodni, wysokoprocentowy (28 - 65 proc.) alkohol. Do jego warzenia wykorzystują głównie sorgo, ryż, pszenicę i kukurydzę.
Receptura liczy sobie kilkaset lat i prawdopodobnie powstała jeszcze w VI wieku, chociaż uznaje się, że baijiu mogło być już znane 2 tys. lat temu.
8. Smirnoff
Wartość marki została oszacowana na 3,3 mld dol. (-5,1 proc. r/r).
Smirnoff to dobrze znana także w Polsce wódka należąca do brytyjskiej firmy Diageo.
Jest to jedyna marka wódki tak wysoko wyceniana na świecie.
7. Hennessy
Wartość marki została oszacowana na 3,6 mld dol. (-6,1 proc. r/r).
Francuska marka, Hennessy jest liderem na rynku koniaku, ma 40 proc. udział. Rocznie sprzedaje ok. 50 mln butelek, zawierających otrzymywany z białych winogron wysokiej jakości alkohol.
Wartość marki została oszacowana na 4 mld dol. (-13,1 proc. r/r).
Najpopularniejsza marka szkockiej whisky na świecie. Johnnie Walker od dawna jest sprzedawany praktycznie w każdym kraju, kilka lat temu jego roczną sprzedaż oszacowano na ok. 224 mln butelek o pojemności 700 ml.
Jego producentem, tak samo jak Smirnoffa, jest Diageo. Do znanych marek, które produkuje brytyjski koncern alkoholowy, zalicza się również rum Captain Morgan - ten jednak nie znajduje się już w zestawieniu.
Wartość marki została oszacowana na 4 mld dol. (-5,6 proc. r/r).
Amerykańska marka whiskey jest jedną z najbardziej prestiżowych i określaną mianem najbardziej rozpoznawalnej w całej branży. Jack Daniel's produkowany jest w stanie Tennessee od 1866 roku. Do jego filtrowania stosuje się 3-metrową warstwę klonowego węgla drzewnego. Sam proces trwać ma około 10 dni.
Wartość marki została oszacowana na 5,6 mld dol. (+4,7 proc. r/r).
JKolejna marka chińskiego baijiu, destylowanego ze sfermentowanego sorgo. Gorzelnia ją produkująca została założona w 1573 roku.
3. Yanghe
Wartość marki została oszacowana na 7,6 mld dol. (-15,4 proc. r/r).
Na najniższym stopniu uplasowało się baijiu ze średniej półki cenowej, co czyni Yanghe jednym z najchętniej kupowanych trunków w Chinach.
2. Wuliangye
Wartość marki została oszacowana na 20,8 mld dol. (+30,1 proc. r/r).
Drugie miejsce także zajmuje chińskie baijiu. Wuliangye otrzymywane z proso, kukurydzy, kilku gatunków ryżu i pszenicy jest jednym z najbardziej luksusowych dalekowschodnich wódek. Sama firma produkująca ten alkohol jest zarejestrowana w Belgii.
1. Moutai
Wartość marki została oszacowana na 39,3 mld dol. (+29,1 proc. r/r)
Najcenniejszą spośród światowych marek alkoholi pozostaje niezmiennie od kilku ostatnich lat Moutai będąca - bez zaskoczeń - baijiu. Jest to trunek wytwarzany jedynie w miejscu swoich narodzin, a składa się z czerwonego sorgo, pszenicy i wody.
Na swojej stronie internetowej producent informuje, że cały cykl produkcyjny począwszy od doboru składników, do dostarczenia gotowego produktu trwa 5 lat, w których trakcie przechodzi przez co najmniej 30 różnych procesów w tym minimum siedem fermentacji, destylacji i filtracji.