REKLAMA

Apple znienacka uderzył w Facebooka. Zuckerberg liczy już straty w miliardach dolarów

Jeden niewinny przycisk spowodował straty w wysokości 10 mld dolarów. Wszystko z powodu decyzji użytkowników iPhone'ów, którzy nie chcą być śledzeni przez reklamodawców. Facebook straci na tej zmianie najwięcej, więc Mark Zuckerberg bije na alarm i oskarża Apple o cios w – uwaga – w mały biznes.

apple-koronawirus-sklepy
REKLAMA

Apple wprowadziło aktualizację polityki prywatności w smartfonach w kwietniu tego roku. Użytkownicy telefonów z logo z ugryzionym jabłkiem zobaczyli wtedy okienka z prośbą o wyrażenie zgody na śledzenie ich aktywności w internecie w celach reklamowych.

REKLAMA

Jeśli ktoś zdecydował się na wybranie opcji zakazującej śledzenia, Apple zablokowało reklamodawcom unikalny identyfikator użytkownika – narzędzia, które pozwala tworzyć profile osób i kierować do nich spersonalizowane reklamy.

Z identyfikatora korzystają głównie giganci social mediów, tacy jak Facebook, Twitter, Snapchat czy YouTube. Jego brak czyni kampanie reklamowe mniej skuteczniejszymi, a co za tym idzie, przynosi mniejsze dochody stronom internetowym.

Jak działa identyfikator Apple w praktyce?

Jeśli wcześniej marka bielizny męskiej chciała dotrzeć do 1000 mężczyzn z iPhone, to wykupywała 1000 wyświetleń reklamy i była pewna, że wyświetli się ona tylko mężczyznom. Teraz ta sama firma musi wykupić 2000 wyświetleń, ponieważ nagle nie wie, kto z posiadaczy smartfonów Apple jest mężczyzną, a kto kobietą – tłumaczy w „The Financial Times” Mike Woosley, dyrektor Lotame.

„The Wall Street Journal” podaje przykład sprzedawcy herbaty liściastej Plum Deluxe, który wcześniej pozyskiwał nowego klienta za każde 27 dolarów wydane na reklamy na Facebooku i Instagramie. Po zmianie polityki przez Apple jego firma wydaje aż 270 dolarów na pozyskanie nowego klienta. Plum Deluxe najzwyczajniej ograniczyła więc wydatki reklamowe w social mediach.

Facebook przerażony decyzją Apple

Jak donosi „The Financial Times”, zmiana polityki prywatności użytkowników iPhone'ów kosztowała gigantów mediów społecznościowych, w tym Facebooka, prawie 10 miliardów dolarów. Szacunki Lotame wykazały, że najwięcej pod względem wydatków reklamodawców stracił Facebook.

Lotame obliczyła, że w trzecim i czwartym kwartale Facebook, YouTube, Twitter i Snapchat straciły łącznie 12 proc. swoich przychodów z reklam. I to wszystko z powodu decyzji użytkowników, którzy zrezygnowali ze śledzenia reklam na urządzeniach Apple.

Po zmianach prywatności Apple reklamodawcy musieli zarzucić szerszą sieć, aby dotrzeć do tych samych osób – mówi Mike Woosley, dyrektor operacyjny Lotame.

REKLAMA

Facebook już w sierpniu 2020 r., alarmował, że zmiana prywatności Apple może zrujnować część jego działalności reklamowej. Warto też przypomnieć, że w grudniu 2020 r. za Facebook wykupił też całostronicowe reklamy w tradycyjnej prasie drukowanej, w których krytykował ruch Apple.

Mark Zuckerberg otwarcie skrytykował nową politykę Apple, mówiąc, że zmiany negatywnie wpływają nie tylko na Facebooka, ale także „miliony małych firm w i tak już trudnym dla nich okresie w gospodarce”.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA