W Wielkiej Brytanii rozpoczęła się właśnie bitwa pomiędzy Amazon a Tesco. Amazon, walcząc o klienta i w obliczu zwiększających się kosztów życia, zrówna ceny setek swoich produktów do poziomu Tesco, lidera brytyjskiego rynku spożywczego.
Tesco ma ponad 27 proc. udział w brytyjskim rynku spożywczym. Ten wynik nie jest dziełem przypadku. Program cen dla posiadaczy kart lojalnościowych Tesco cieszy się na Wyspach ogromną popularnością wśród konsumentów.
Posiadacze karty Clubcard płacą nawet o połowę mniej niż osoby, które jej nie posiadają. Specjalne ceny dotyczą około 3000 produktów, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.
Biorąc pod uwagę ceny Clubcard, Tesco coraz częściej pojawia się jako najtańszy z czterech największych brytyjskich supermarketów w szeroko obserwowanym cotygodniowym badaniu cenowym The Grocer.
W obliczu najtrudniejszych od dziesięcioleci warunków ekonomicznych brytyjskie sieci spożywcze monitorują swoje ceny bardziej niż kiedykolwiek. Obecnie prowadzone promocje Tesco i Sainsbury dopasowują ceny kluczowych produktów do cen niemieckiego konkurenta Aldi.
Amazon stawia na ceny z Tesco
Amazon chce z kolei przyciągnąć do siebie klientów cenami z Tesco. Usługa Amazon Fresh, dzięki której członkowie Amazon Prime mogą zamawiać produkty spożywcze, dopasuje swoje ceny do oferty Tesco Clubcard. Nowe ceny dotyczyć będą artykułów codziennego użytku, w tym mięsa i ryb.
Akcja ruszyła w poniedziałek, a kampania nazywa się Tesco Clubcard Price Match.
Wiemy, że nasi klienci szukają sposobów na zaoszczędzenie na cotygodniowych zakupach spożywczych
- powiedział Russell Jones, dyrektor Amazon Fresh.
Amazon podał, że w ramach promocji mocno zredukuje ceny. Dla przykładu sok pomarańczowy Tropicana stanieje o 32 proc., pizza margherita własnej marki o 46 proc., a ser cheddar Cathedral City o 19 proc.
Amazon Fresh wszedł na rynek w Wielkiej Brytanii w 2016 r. i posiada w sumie 19 sklepów. Usługa Amazon Fresh jest dostępna w Londynie, Leeds, Sheffield, Portsmouth, Liverpoolu, Glasgow, Birmingham, Manchesterze i Newcastle.
Dopasowanie cenowe dotyczy tylko dla zamówień online i nie będzie działać w sklepach stacjonarnych Amazon Fresh, natomiast wszystkie zamówienia są realizowane tego samego dnia.
Inflacja w Wielkiej Brytanii
Inflacja w Wielkiej Brytanii jest najwyższa od czterech dekad i wynosi 9,1 proc, a ceny żywności, zwłaszcza chleba, zbóż i mięsa, mocno wzrosły. Bank Anglii ostrzegł, że inflacja cen paliw i żywności może przekroczyć 11 proc. jeszcze w tym roku.
Badanie Kantar przewiduje, że brytyjskie rachunki za artykuły spożywcze wzrosną w tym roku o 380 mln funtów.
Tesco w Polsce
Tesco weszło do Polski w 1995 r., a opuściło nasz rynek w 2021 r. Sieć sprzedawała produkty marek własnych Tesco Value i Tesco oraz prowadziła program lojalnościowy Tesco Clubcard.
Sieć Tesco w Polsce wprowadziła wiele innowacji m.in. jedne z pierwszych kas samoobsługowych, zakupy przez internet czy pokazy mody własnej marki odzieżowej.