Jakie suplementy diety wybierają Polacy. Gdy specjalista poleci, to nawet marka ma mniejsze znaczenie
Skład suplementów diety jest ważniejszy niż cena, a polecenie przez specjalistę ma większe znaczenie niż marka. Ponadto większość chciałaby, żeby preparaty były eko – wynika z badania „Polacy a suplementy diety. Ekologia i jakość” wykonanego dla firmy Osavi.
Większość Polaków (56,4 proc.), którzy nie stosują suplementów diety, nie robi tego, ponieważ nie dostrzega takiej potrzeby. Co dziesiąty – ponieważ nie zalecił mu tego lekarz. Taki sam odsetek uważa ceny suplementów diety są za zbyt wysokie. Brak czasu lub problemy z systematycznością wskazuje 9,1 proc. badanych.
Niemal co czwarty badany, który przyjmuje suplementy, deklaruje, że zawsze zwraca uwagę, aby wybierane przez niego suplementy były produktami z markowymi składnikami o naukowo potwierdzonej skuteczności, a blisko 40 proc. – że robi tak przeważnie. 7,6 proc. Polaków nie zwraca na to uwagi.
Badani zostali poproszeni o ocenę tego, jak często mają wątpliwości co do jakości suplementów diety w sali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza ich brak, a 10 – bardzo częste wątpliwości. 6,7 proc. respondentów nigdy nie miało zastrzeżeń. Bardzo częste wątpliwości ma zaledwie 3,3 proc. respondentów.
Co piąty Polak stosuje cztery suplementy diety dziennie
Prawie jedna trzecia suplementujących dietę Polaków zażywa dwa preparaty dziennie. 27,1 proc. stosuje jeden suplement. Co piąty badany przyznaje, że zażywa trzy preparaty dziennie, a co dziewiąty – cztery. Ponad połowa ankietowanych deklaruje zakup suplementów po jednym opakowaniu. Nabywanie podczas zakupów większej liczby przyznaje 36 proc. respondentów. Okazuje się, że model subskrypcyjny, choć istnieje, wciąż nie jest popularny w branży suplementów diety – decyduje się na niego jedynie 2,1 proc. badanych.
Badani zapytani o to, na co przede wszystkim zwracają uwagę przy zakupie suplementów, najczęściej wskazywali ich skład (77,2 proc.), cenę (57 proc.) oraz formułę (29,6 proc.). Co czwarty respondent zwraca uwagę na rekomendację specjalisty, 23 proc. badanych, wskazywało na markę. Blisko co dziesiąty badany przywiązuje wagę do ich dostępności, opinii znajomych i rodziny lub opakowania.
Ekologia jest ważna dla 8,8 proc. badanych. Jednocześnie co siódmy respondent deklaruje, że bardzo zależy mu na tym, aby marka wybieranych produktów była ekologiczna, a dla ponad połowy ankietowanych jest to ważne na siedem lub więcej punktów w skali od 1 do 10.
Producent suplementów diety powinien pilnować ekologii
Z raportu Circular Voice wynika, że ośmiu na dziesięciu Polaków chciałoby, aby producenci wykorzystywali surowce z odzysku, a ich wyroby posiadały wyraźne oznaczenia. Zdaniem co trzeciego respondenta przedsiębiorstwa powinny w największym stopniu odpowiadać za promowanie wykorzystania odzyskiwanych w produkcji materiałów.
Maciej Jaskólski, dyrektor ds. rozwoju produktów Osavi, podsumowuje, że większość badanych przywiązuje uwagę do ekologii marki, lecz podczas zakupów sprawdza, czy tak jest, zaledwie co dwunasty badany, co sugeruje, że konsumenci oczekują, że to producenci wezmą na siebie odpowiedzialność za wykorzystywanie ekologicznych rozwiązań w procesie produkcji suplementów oraz rzetelne informowanie o tym. Jak Osavi podchodzi do tematu?