Rosyjski przemysł samochodowy bije antyrekordy. Produkcja i sprzedaży spadły na twarz
Sankcje na Rosję działają i to bezwzględnie. Jeśli ktoś miał co do tego wątpliwości niech popatrzy na dane dotyczące sprzedaży i produkcji aut. To nie tąpnięcie, a prawdziwy kolaps rynku samochodowego w Rosji, z którego ten kraj będzie wychodził latami. Liczby nie pozostawiają co do tego żadnych wątpliwości.

Nawet firmy z krajów, które nie przystąpiły do sankcji, borykają się z problemami logistycznymi i dostępem do części. Efekt jest dla Rosji powalający. Tym bardziej, ze kraj ten w całości był uzależniony od zagranicznych producentów. Rosja była w zasadzie tylko i wyłącznie montownią.
Produkcja nowych aut w Rosji upadła
W kwietniu 2022 r. rosyjski przemysł samochodowy wyprodukował tylko 19,9 tys. samochodów osobowych. Dla porównania, w tym samym miesiącu 2021 r. z taśm montażowych rosyjskich fabryk zjechało około 136 tys. samochodów. A wtedy część z nich była bezczynna z powodu pandemii covid-19.
Tak więc spadek rok do roku wyniósł aż 85,6 proc.
W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 r. w Rosji zmontowano 264 tys. samochodów. To o 47,4 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2021 roku.
Sytuacja z produkcją ciężarówek również nie jest w Rosji lepsza. W kwietniu Rosjanom udało się wyprodukować zaledwie 12,3 tys. tych aut. W porównaniu do marca wolumen produkcji spadł o 13,2 proc. a w porównaniu do kwietnia 2021 r. o 30,4 proc..
Łącznie w okresie styczeń-kwiecień rosyjskie fabryki samochodów wyprodukowały 52,5 tys. ciężarówek, o 5,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Tak źle ze sprzedażą samochodów w Rosji jeszcze nie było
W kwietniu padł też inny antyrekord rosyjskiego rynku samochodowego. Dane dotyczące sprzedaży były gorsze niż w czasie najsłabszego okresu w pandemii covid-19 w 2020, kiedy większość dealerów została zamknięta z powodu obostrzeń. Sprzedano tylko 32 702 auta. Spadek sprzedaży osiągnął rekordowe 78,5 proc.
Jednak kwietniowy rekord nie utrzymał się długo. W maju w Rosji było jeszcze gorzej - spadek sięgnął 83.5 proc.
W ciągu miesiąca rosyjscy sprzedawcy zdołali sprzedać tylko 24 268 aut co jest najniższym wynikiem od co najmniej 2006 r. i stanowi mniej niż jedną dziesiątą miesięcznych poziomów obserwowanych w szczytowych miesiącach w przeszłości.
Spośród 24 tys. sprzedanych samochodów około 6000 jest produkowanych przez AvtoVAZ, ponad 3500 przez Kia i prawie 3000 przez Hyundai. Sprzedaż wszystkich tych marek spadła w maju średnio o 82 procent.
Obecnie w Rosji działają tylko dwie z ponad 20 fabryk samochodów - jedna jest rosyjska, druga chińska.
Rosyjski rząd przejął kilka dużych zakładów od zagranicznych firm, które wyjechały, w tym legendarną fabrykę Moskwicza w Moskwie. Ogłosili już plany sprzedaży okrojonych modeli bez importowanych technologii dotyczących bezpieczeństwa i emisji spalin.