Od listopada sprzedali 5 ton kawy w Polsce i Hiszpanii, a teraz chcą zebrać 1,7 mln zł w crowdinvestingu. Pieniądze wykorzystają na rozwój asortymentu i stworzenie kapsuły eterycznej do degustacji kawy.
Biznes Columbus Polska kręci się głównie wokół kawy. Twórcy firmy mają w jej sprzedaży 12-letnie doświadczenie, związane z rozwijaniem sieci kawiarni Columbus Coffee. W ciągu ostatniej dekady osiągnęli sprzedaż równą 100 tonom, generując obrót rzędu 43 mln zł.
Ich nową marką jest Qethereal, która posiada w ofercie kawy certyfikowane znakami Fairtrade i Bio Organic w wersji bended oraz single origin. Ma ona wykorzystywać zmieniające się gusta Polaków - większą troskę o środowisko i przywiązanie do jakości.
Obok Weczera biznes rozwijają również Michał Kibler - wieloletni franczyzobiorca sieci Columbus Coffee, a zarazem utytułowany barista i nieoficjalny rekordzista Guinnessa w liczbie zaparzonych espresso. Trzecim wspólnikiem jest Krzysztof Leszczyński prowadzący studio brandingowe Generalnie Studio i odpowiadający za wizerunek marki oraz rozwiązania IT. Z początkiem roku 2022 do zespołu Columbus Polska dołączył Piotr Jaskulski, który objął funkcję CEO. Wcześniej, jako dyrektor zarządzający oraz dyrektor sprzedaży odpowiadał za rozwój takich firm jak m.in.: Kamis Przyprawy, Eurest, Chefs Culinar czy Eurofoods Gastro.
Spółka ma ambitne plany dotyczące ekspansji zagranicznej, edukowania klientów i rozszerzania asortymentu m.in. o kawę w kapsułkach oraz napoje na bazie kawy. Aby przyspieszyć ich realizację, potrzebuje funduszów. Pieniądze zapewnić ma zbiórka na platformie Beesfund, gdzie 43 inwestorów wpłaciło dotychczas blisko 140 tys. zł. Więcej o planach spółki dowiecie się z poniższej rozmowy.
Karol Kopańko, Bizblog.pl: Jak wygląda obecnie rynek kawy – w polskim i światowym kontekście?
Tomasz Weczer, prezes zarządu Columbus Polska SA, współtwórca marki Qethereal: Pomimo zmieniających się cen na światowych giełdach, globalny popyt na kawę utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie. W Polsce rynek ten systematycznie rośnie. Co cieszy, rośnie również świadomość konsumentów. Tradycyjne rodzaje kawy nadal pozostają największą pod względem wartości częścią rynku, jednak daje się już zauważyć lekki odpływ konsumentów w kategoriach takich jak kawa mielona i rozpuszczalna. Wciąż niewielkim, ale szybko rozwijającym się segmentem naszego rynku są kawy specialty.
Polacy chętniej sięgają po kawę ziarnistą, co potwierdza również rosnąca sprzedaż ekspresów w naszym kraju – Polska stała się trzecim w Europie rynkiem ekspresów do kawy. Zmieniają się przy tym nasze gusta.
To nieco zaskakujące, bo dotychczas byłem raczej przekonany, że wybieramy głównie portfelem.
Cena produktu nie jest już jego podstawowym wyznacznikiem na rynku. Dziś istotną rolę odgrywają czynniki pozacenowe i choć jest to zjawisko charakterystyczne dla rynków rozwiniętych, to Polska już od kilku lat pozycjonuje się w tym obszarze. Polacy chcą nie tylko pić więcej kawy, ale częściej sięgać po tę wyższej jakości.
Cena to jeden z elementów wpływających na decyzje zakupowe. Jakie jeszcze odgrywają dużą rolę?
Duży wpływ na kawowy biznes wywierają też czynniki ESG (E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność, i G – Ład korporacyjny – przyp.red.), które systematycznie zyskują na znaczeniu. Klienci coraz częściej chcą wiedzieć, skąd pochodzą kupowane ziarna, jak były uprawiane, a także mieć szeroki wybór, jeśli chodzi gatunek czy mieszankę kawy i móc precyzyjnie dopasować ją do własnych upodobań.
Jak to przekłada się na liczby?
Polska zajmuje 11. miejsce na świecie pod kątem spożycia kawy, a przeciętny Polak wypija 95 litrów kawy rocznie. Wartość tego rynku szacuje się na ok. 6 mld zł i cały czas rośnie, nie zmieniła tego nawet pandemia, więc dla nas to pewne miejsce do rozwoju i dalszych inwestycji. Będziemy też dokładnie tym, czego klienci coraz bardziej potrzebują na rynku kawy – czyli firmą działającą w oparciu o zasady odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju, a także dostarczającą ekologiczne, dobrej jakości produkty.
Rozwijacie się również w Hiszpanii – dlaczego stała się ona pierwszym zagranicznym celem?
Jest ona największym rynkiem usług gastronomicznych na świecie w przeliczeniu ilości punktów gastronomicznych na jednego mieszkańca. Dokładną analizę tego kierunku oparliśmy na gastronomi Costa del Sol, jednym z trzech najchętniej wybieranych kierunków kontynentalnej Hiszpanii. Jest to około 400-kilometrowy obszar rozciągający się od Gibraltaru aż po Cabo de Gata, z czego aż 180 km wybrzeża to obszar zabudowany dziesiątkami tysięcy lokali gastronomicznych.
Następnym zagranicznym krokiem będzie Słowenia?
Rynek kawy jest tam potężny, ale zdecydowanie nie wykorzystano jeszcze jego potencjału. Kolejne lata to m.in. rynek niemiecki, izraelski, bułgarski oraz obecność w krajach skandynawskich. Wykorzystując zdobyte przez lata doświadczenie w branży, relacje, zaplecze logistyczne oraz know-how będziemy tworzyć firmę, która celuje w rynek masowy, ale czerpie z najlepszych praktyk kawowego świata.
A teraz prowadzicie kampanię crowdfundingową – jak rozumiem, aby rozwijać się szybciej?
Tak, ponieważ zgromadzony za pomocą finansowania społecznościowego kapitał pozwoli nam podjąć kolejne kroki w przyśpieszonym tempie. Spółka Columbus Polska powstała na koniec 2020 roku. Z kolei w listopadzie 2021 r. powstała nasza marka Qethereal i od tego czasu sprzedaliśmy już 5 ton naszej kawy. Chcemy realizować następne cele równie szybko. Uważamy, że marka Qethereal wyróżnia się w branży kawy, a jej innowacyjność zdecydowanie zachęca do inwestycji.
W jakich inwestorów celujecie?
Do zakupu akcji spółki Columbus Polska zapraszamy nie tylko kawowych miłośników, ale też wszystkich tych, którym zależy na rozwoju idei zrównoważonego biznesu oraz podejścia fairtrade w uprawie i handlu kawą.
Przekroczyliście próg powodzenia (100 tys. zł), ale do celu (1,7 mln zł) jeszcze dużo zostało. Jak oceniacie dotychczasowy progres?
Dotychczasowe efekty emisji oceniamy pozytywnie. Crowdfunding, obok inwestorów indywidualnych przykuł uwagę także innych dużych graczy, z którymi aktualnie prowadzimy rozmowy.
Zostaliśmy także bardzo dobrze odebrani na konferencji Invest Cuffs, która odbyła się w trakcie naszej kampanii crowdfundingowej. Wydarzenie jest jednym z największych w Europie targów zrzeszających uczestników rynku inwestycyjnego, a my jako Columbus Polska byliśmy partnerem tego spotkania, dzięki czemu jego uczestnicy mogli napić się serwowanej tam kawy Qethereal.
Pamiętamy również o innych kwestiach związanych z kampanią crowdfundingową, jak zaakcentowanie obecności marki na rynku czy zbudowanie społeczności wokół niej. Kampanie tego typu często otwierają przed emitentami nowe możliwości rozwoju, nowe rozmowy i kontrakty biznesowe. To wszystko spowodowało, że zdecydowaliśmy się na taką formę finansowania.
Jak wykorzystacie środki z emisji?
Chcemy je przeznaczyć na rozwój asortymentu oraz innowacyjne działania edukacyjne, promujące kawy wysokiej jakości.
Zaciekawiły mnie te innowacyjne działania edukacyjne – o co konkretnie chodzi?
Jak to osiągniecie?
Wchodząc do kapsuły, będziemy mogli próbować różnych rodzajów kawy w zupełnej ciemności, dzięki czemu skupimy się tylko na aromatach oraz smaku. Całe doświadczenie zostanie uzupełnione prezentacją na temat kawy, dzięki której dowiemy się, na jakie elementy zwracać uwagę przy jej degustacji. Wizytę w kapsule eterycznej można porównać do sesji floatingowej – relaksującego unoszenia się na wodzie, ale będzie to miało też misję edukacyjną, ponieważ pozwoli poznać kawę tak, jak nigdy wcześniej. Kapsuła eteryczna będzie podróżować razem z nami po wydarzeniach w kraju, także w celach marketingowych i każdy będzie mógł wejść do środka, aby doświadczyć tego wyjątkowego przeżycia. Ma być to pierwsze tego typu na świecie, mobilne urządzenie edukacyjne.
Planujecie również wprowadzenie do sprzedaży akcesoriów związanych z kawą.
Z czasem będziemy poszerzać ofertę o akcesoria kawowe, młynki, ekspresy, mleka roślinne dla baristów, butelkowaną wodę do parzenia kawy, a także herbaty i akcesoria do ich przyrządzania.
Natomiast poza samą sprzedażą, będziemy działać na polu edukacji. Zależy nam na tym, aby zwiększać świadomość konsumentów związaną z kawą. Chcemy poruszać kwestię różnic pomiędzy gatunkami kawy i sposobami jej zaparzania oraz temat wpływu, który kawa wywiera na gospodarkę.