Sześć dużych banków w Polsce we wtorek umożliwiło płacenie Blikiem zbliżeniowo. Wyjaśniamy, na czym polega nowa metoda płatności, na czym polega jego wyjątkowość oraz radzimy, jak z niej skorzystać.
Od dziś, 9 listopada, klienci sześciu banków mogą płacić Blikiem zbliżeniowo. Oprócz Banku Millennium, PKO Banku Polskiego i Alior Banku nowe rozwiązanie udostępniły ING Bank Śląski, Santander Bank oraz mBank.
Zbliżeniowy Blik jest nowym rozwiązaniem, które umożliwia płatność w terminalach w sklepach stacjonarnych. Aby skorzystać z tej funkcji, należy odblokować telefon i zbliżyć go do terminala – bez wpisywania kodu, bez podpinania karty, bez logowania do aplikacji bankowej, a nawet bez połączenia z Internetem czy siecią komórkową.
Jak płacić Blikiem zbliżeniowo?
Wprowadzenie płatności zbliżeniowych to efekt współpracy i wykorzystanie technologii Mastercard. Użytkownicy Blika będą płacić w ten sposób nie tylko w Polsce, ale także w każdym terminalu zbliżeniowym z logo tej organizacji płatniczej na świecie.
Zapłacenie zbliżeniowo Blikiem to dwa proste kroki – odblokowanie telefonu i zbliżenie go do terminala. Nie potrzeba do tego karty płatniczej, kodu czy logowania do aplikacji banku
– zachwala Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i PR Blika.
Z Blika zbliżeniowego skorzystać może każdy użytkownik aplikacji mobilnej banku na platformie Android w wersji 6.0 oraz wyższych, na urządzeniu, które obsługuje funkcję NFC (Near Field Communication).
W tym miejscy ważna uwaga. Wymogiem wywołania płatności, ze względów bezpieczeństwa, jest posiadanie aktywnej blokady urządzenia – czyli zabezpieczenie telefonu kodem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Aby zapłacić, wystarczy po odblokowaniu zbliżyć telefon do terminala płatniczego (w telefonie musi być oczywiście włączona funkcja NFC). Telefon nie musi nawet znajdować się w zasięgu sieci komórkowej, nie musi mieć w czasie płatności połączenia z Internetem.
Usługa jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej banku na smartfonie. Każdy, kto do tej pory płacił Blikiem z wykorzystaniem kodu, teraz może to zrobić zbliżeniowo – wystarczy jednorazowo aktywować w aplikacji mobilnej płatności zbliżeniowe Blik.
Do płacenia zbliżeniowo Blikiem będzie od dziś namawiać Tomasz Kot, który jest bohaterem najnowszej kampanii reklamowej usługi.
Co to jest Blik?
Blik to polski standard płatności mobilnych uruchomiony 9 lutego 2015 przez sześć polskich banków. Umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie przelewów i generowanie czeków z cyfrowym kodem.
Według Narodowego Banku Polskiego w 2019 r. liczba transakcji Blik przekroczyła liczbę transakcji wykonanych kartami płatniczymi w polskim internecie.
Możliwość skorzystania z Blika w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz Mastercard.
Z Blika mogą korzystać również klienci Banku Pekao S.A, Banku Pocztowego, BNP Paribas, BOŚ Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Inteligo, Nest Banku, banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS oraz Bank Spółdzielczy w Brodnicy.