Awatary nieodróżnialne od prawdziwych ludzi? Polski startup tworzy je z pomocą motion capture
EpicVR specjalizuje się w technologii rzeczywistości wirtualnej. Tworzy animacje modeli 3D, które w jak najwierniejszy sposób odwzorowują ludzkie ruchy. Wykorzystuje do tego technologię motion-capture. Polega ona na rejestracji ruchu człowieka — klatka po klatce, aby później przełożyć je na animację komputerową.

Krakowska spółka kładzie też nacisk na realistyczne odwzorowanie ruchów mimicznych twarzy (np. poruszanie gałkami ocznymi, marszczenie czoła czy uśmiech).

EpicVR tworzy również dedykowane projekty w VR. Jednym z nich jest symulator szkoleniowy dla pracowników Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie

Dzięki temu pracownicy są lepiej przygotowani do odpowiedzi na sytuacje kryzysowe, jeśli tylko zdarzą się w świecie rzeczywistym.

Krakowianie zarabiają nie tylko na projektach komercyjnych, ale finansują swoją działalność również grantami. Przed rokiem NCBiR przyznał EpicVR 5 mln zł na projekt „Innowacyjne samouczące narzędzie ułatwiające projektowanie trybu multiplayer w aplikacjach VR”.
5 mln zł na narzędzie przeznaczone dla użytkowników Metaversu
W najbliższych latach spółka planuje również debiut na rynku NewConnect. EpicVR będzie w ten sposób chciało skapitalizować rosnący apetyt na doświadczenia w rzeczywistości wirtualnej. Jak informował Gartner, do 2026 r. jedna czwarta Amerykanów będzie spędzać w Metaverse co najmniej godzinę dziennie, a do 2030 roku znajdzie się w nim miliard ludzi.
Przełom wciąż jednak nie nadchodzi, a korporacje zaczynają odwracać się od metaversu i VR. Duża część z 10 tys. zwolnionych przez Microsoft pracowników to członkowie zespołów zajmujących się goglami do wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości.
Aby miało się to zrealizować, gogle VR muszą trafić pod strzechy, a w tym nie pomaga ich wysoka cena.
Gogle VR to dziś wydatek kilku tysięcy złotych
Za PlayStation VR 2 zapłacimy równowartość 549 dol., natomiast najbardziej zaawansowane Quest Pro od Mety zaliczą obniżkę do 999 dol. na początku marca. Tańsze gogle Quest 2 to koszt 429 dol. w wersji 256 GB.
Przedsiębiorca podkreśla, że przełom może się dokonać dzięki ulepszeniu technologii przesyłu obrazu, co ma zredukować konieczność lokalnego przetwarzania danych. W ten sposób zakładalibyśmy na głowę jedynie wyświetlacz, który obraz pobierałby z chmury. Pozwoli to uzyskać dobrą jakość także na tanich goglach.